بگفتۀ امام غزالی از مراتب ارواح نوارنیۀ بشریه است وآن روحی است نبوی که پیغمبران و بعضی از اولیا بدان مختص میشوند و لوایح غیبی و احکام آخرت و قسمتی از معارف ملکوت آسمانها و زمین بلکه معارف ربانی که روح عقلی و فکری از رسیدن بدانها قاصرند در آن تجلی میکنند. (از کشاف اصطلاحات الفنون ذیل روح). و رجوع به روح (در اصطلاح حکمت) شود
بگفتۀ امام غزالی از مراتب ارواح نوارنیۀ بشریه است وآن روحی است نبوی که پیغمبران و بعضی از اولیا بدان مختص میشوند و لوایح غیبی و احکام آخرت و قسمتی از معارف ملکوت آسمانها و زمین بلکه معارف ربانی که روح عقلی و فکری از رسیدن بدانها قاصرند در آن تجلی میکنند. (از کشاف اصطلاحات الفنون ذیل روح). و رجوع به روح (در اصطلاح حکمت) شود
جبرئیل. (فرهنگ رشیدی) (ناظم الاطباء) ، روح فرشتگی در برابر روح حیوانی: دردسر دادیم حضرت را و حضرت روح قدس روح قدسی دردسرها برنتابد بیش از این. خاقانی. چون همه روحانیان روح قدسی عاجزند چون بدانی تو بدین رای رزین تبریز را. مولوی. بشیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش. حافظ. رجوع به روح قدس و روح القدس و ’روح’ و جبرئیل شود
جبرئیل. (فرهنگ رشیدی) (ناظم الاطباء) ، روح فرشتگی در برابر روح حیوانی: دردسر دادیم حضرت را و حضرت روح قدس روح قدسی دردسرها برنتابد بیش از این. خاقانی. چون همه روحانیان روح قدسی عاجزند چون بدانی تو بدین رای رزین تبریز را. مولوی. بشیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش. حافظ. رجوع به روح قدس و روح القدس و ’روح’ و جبرئیل شود
بقول غزالی از مراتب ارواح نورانیۀ بشریه است و آن روحی است که محسوسات را بوسیلۀ حواس پنجگانه تلقی میکند و گویی این اصل و اول روح حیوانی است زیرا حیوانیت حیوان بدان است و بچۀ شیرخواره نیز آن را دارد. (از کشاف اصطلاحات الفنون ذیل روح)
بقول غزالی از مراتب ارواح نورانیۀ بشریه است و آن روحی است که محسوسات را بوسیلۀ حواس پنجگانه تلقی میکند و گویی این اصل و اول روح حیوانی است زیرا حیوانیت حیوان بدان است و بچۀ شیرخواره نیز آن را دارد. (از کشاف اصطلاحات الفنون ذیل روح)
روز حساب. روز قیامت: ای صنم گر من بمیرم ناچشیده زان لبان دادگر از تو بخواهد داد من روز حسیب. سعدی. بقدرت نگهدار بالا و شیب خداوند دیوان و روز حسیب. سعدی
روز حساب. روز قیامت: ای صنم گر من بمیرم ناچشیده زان لبان دادگر از تو بخواهد داد من روز حسیب. سعدی. بقدرت نگهدار بالا و شیب خداوند دیوان و روز حسیب. سعدی